söndag, november 13, 2011

södra Brasilien

Jag går längs gatorna, hör fåglarna, bilarna, känner lugn och upprymdhet på samma gång. Jag är tillbaka i Brasilien, tre år senare, och jag kan inte låta bli att känna lite att jag har kommit hem. Då, för tre år sedan, var jag i norra och centrala Brasilien och hämtade material till en uppsats. Nu kom jag till södra Brasilien, men portugisiskan flödade över all förväntan och jag njöt av att vara tillbaka. Kulturellt är det som två olika kontinenter, skillnaderna mellan det afrobrasilianska nordöst och det europeiska södra. Och jag tycker om dem båda.

Veckan var bra, vi kunde göra det mesta vi ville få gjort jobbmässigt, och jag har inte skrattat så mycket på evigheter. Ibland har jag världens bästa jobb! Helt fantastiskt att få jobba med människor från hela världen och det är kulturkrockar och skämt och humor och knasigheter mest hela tiden, och det går bara inte att låta bli att älska det.

Det blev inte så mycket bilder mellan arbetspassen, så här blir bara några få.
Att flyga bland molnen över São Paulo var vackert och lite magiskt, hur de där tussarna flyter på en osynlig yta över jorden. En av dagarna var vi inbjudna på en fest, en churrasco, med kött i mängder, öl och folk, och en omistlig del i Brasiliens liv.

2 kommentarer:

Upprepan sa...

Hej, skall resa till dessa trakter till våren. Behöver lite tips. Kan man hitta garn/stickning på dessa breddgrader? / Lena

maria carlander sa...

Hej, roligt för dig!
Jag har tyvärr inte sett några schyssta garnaffärer eller liknande i Brasilien, men jag har inte letat så hårt heller. Det jag har sett har bara varit i syntet och hårda virkgarner i spexiga färger. Men i större städer kanske det kan finnas en del, södra brasilien är kallt på vintrarna.

Lycka till!