fredag, november 11, 2011

rönnbär

I september gick jag ut och knyckte en kasse rönnbär av skogen. Tyckte att alla rönnbär på tråd som jag sett var så väldigt fint. Jag trädde upp dem på sytråd, och hade sen inte tid att göra så mycket mer med dem utan hängde bara upp dem på en krok bredvid fönstret. Några veckor senare var de helt torkade, och så mycket vackrare! Alla nyanser av rött, som pärlor i ett halsband.

Funderar på att göra dem till just halsband, men tills dess får de ligga i gjutjärnsljusstakarna (försök säga det snabbt tio gånger) och vara vackra. Och välkomna mig hem från Brasilien igen, för i eftermiddag landar jag hemma i Uppsala igen.

6 kommentarer:

Linda sa...

Åh jag får ett gigantisk sug på att springa till närmaste rönnbärsträd och plocka en hög själv men finns de små röda kvar?

Monstermønster sa...

Nydelige i forskjellige rødfarger! God inspirasjon til neste sesong, her ved Polarsirkelen er det nook for sent på året.

Ilsefin sa...

Åh, vad fint! Rönnbären passarjättefint till ljustakarna!

Jag tänker varje år att jag ska plocka både rönnbär och kastanjer och göra fina arrangemang... hittills har det nog bara blivit av det året jag bodde i Vadstena. Men nu har jag i alla fall ett par rönnar i min egen trädgård, så nästa år kanske :)

Maritas Maskor sa...

Så fint! Jag tycker att rönnbären kan ligga kvar i ljusstakarna :)

jojo sa...

Rönnbär är ju verkligen naturens vackraste pärlor. Eller, förresten de riktiga pärlorna från musslor och ostron kanske vinner i och för sig. Men tvåa, det måste de väl vara ändå...

Dödergök sa...

Rönnbär är väldigt tjusiga men jag blev ännu mer förtjust i dina ljusstakar. Gillar verkligen den där modellen.