fredag, februari 19, 2010

syrligt


Med en bunke ljummet såpvatten på en stol och en tv-serie på datorn gnuggade jag långsamt fram ett par vantar. Eftersom jag inte hade en aning om hur mycket de skulle krympa om jag slängde in dem i tvättmaskinen vågade jag inte göra så, utan tog det den långsamma vägen. Använda-sina-armmuskler-vägen. Men det var ganska fint det också, att se hur de sakta -från början nästan inget alls- krympte ifrån sin lösstickade sladdrighet, blev runda och täta. På bilden syns hur mycket jag krympte dem.

Mönster: Improviserade allteftersom. Jag började med, tror jag, 46 maskor. Efter ett tag gjorde jag någon sorts tumkil genom att öka 5 maskor vid tummens plats, och sedan två varv senare öka 5 till på samma ställe. När jag tyckte det var dags för tumhålet lade jag över 14m på en stickhållare, lade upp 8 nya och fortsatte så tills det var dags att ta ihop vanten. Tog ihop den på varje varv i ungefär 6 varv, och maskade sedan av genom att dra maskorna över varandra.
Garn: Diverse tvåtrådig ull, det gröna är rester från en sjal, de andra har jag köpt på secondhand. Lite sticksigt är det allt, men det kan jag leva med.
Stickor: 3½, tror jag. Jag är uppenbarligen inte så bra att ta anteckningar medan jag håller på med något projekt...


Jag är riktigt nöjd och börjar redan fundera på andra randiga vantar som behövs i min vantuppsättning! De här vantarna känns som riktiga vårvantar i all deras gladrandighet, och jag börjar längta efter grus under tygskor, fågelkvitter innanför huden och en solig vägg att odla fräknar mot...

17 kommentarer:

kamilla sa...

Vad fina de blev!

Elin sa...

de är ju skitfina! rent ut sagt-- och hur våriga som helst. nu vill jag också sticka vantar!

PetraO sa...

Underbart fina - som karameller!

Fjällsnipans Alster sa...

Å vilka fina vantar... blir sugen på att testa att göra ett par å mig själv... Synd bara att jag inte kan sticka sånna tummar som du gjort! JÄTTEFINA!

Frugan sa...

vill ha sommar och glass när jag ser dem =)

silveropulver sa...

Jättefina blev dom! Roligt att tova den långsamma vägen, blir så mycket mer själ i sånt som tagit tid ju. Trevlig helg!

Ilsefin sa...

Åh, så fina de blev! Underbara gald-färger"!

Blenda sa...

Har sagt det förut, och säger det igen, de är fantastiskt snygga de här! Ap-snyggt helt enkelt! :-)

by Caloweena sa...

Superläckra! Nu är det bara att invänta våren!

Li.W sa...

Hej! Jag hittade hit via Drutten pysslar :)
Vilken underbar blogg du har! Hit återvänder jag gärna :)
Så fina vantar, framkallar lite vårkänslor :)
Önskar att jag oxå kunde sticka.
Linda

Dödergök sa...

Superfina isglassvantar, såna man får vårkänslor av.

Maria sa...

Jättefina vantar i härligt glada färger!

miastick sa...

Å vad fina de är! Underbara färger, man blir glad :)

Cecilia N sa...

Finns det nåt positivt som inte de andra redan sagt? I så fall skriver jag upp mig på det.

Ett nystan.. sa...

Vill också ha såna! Sååå härliga färger!

maria carlander sa...

tack så väldigt mycket alla!
Jepp, nu kan våren komma^^

MiA sa...

Jättefina! Härliga färger :)