måndag, april 13, 2009

tillbaka i bissniss

Jesus uppstod också i år och det känns bra. Det har för att fira detta gåtts på mässa och sedan käkats hejdlösa mängder chokladägg och chokladtårta, druckits gammalt portvin och mulats bönbiffar. Familjen har lärt sig spela mahjong och mor min och jag har sett minst en film om dagen (Australia är bra, Miss Pettigrew lives for a day är fantastisk) och mentalt räckt ut tungorna åt mulenheten utanför fönstret. Jag har haft datapaus, och ännu bättre två hela dagars komplett skolpaus. Jag har andats ny luft i annan stad och det har behövts, det har varit bra.

En liten necessär syddes för att det kom en efterfrågan på en steg-för-steg-beskrivning och så blir det också, kanske i nästa inlägg. Idag på annandagen kom den sol som lovades för helgen och jag har producerat några fräknar, skrattat åt vårglada katter och stickat en halv ärm så att det nu bara är ungefär 1/3 ärm kvar innan tröjan är klar, tja förutom knapparna då. jag tror att jag tänker gröna. Jag skulle dessutom vilja få tröjan att bli lite mindre bucklig, går det att göra utan att blocka den? Jag vill nämligen inte att den ska bli så väldigt mycket större.

Idag har också tre sidor uppsats skrivit och jag känner någon sorts hopp tändas. Ikväll styr mig bussen norrut igen, kanske denna gång med några fräknar till hjälp mot stressen.

4 kommentarer:

Clara sa...

Är det den grå tröjan du menar? Enligt min erfarenhet så jämnar garn till sig efterhand som man använder saker, även om man inte blockar plagget. Jag brukar aldrig blocka vantar, och de jämnar ut sig efter ett tag ändå.
Du verkar ha haft en skön påsk!

Ulrika sa...

Ett annat tips kan vara att lägga ut tröjan på en handduk el. liknande och spraya lätt och sen lägga en annan handduk ovanpå. Utan att nåla och sträcka och så.

ANNEPÅLANDET sa...

Hei! Ulrikas tips er bra. Jeg blokker nesten aldri noen ting, tror det er noe man tidligere kun gjorde med lace/blondestrikk, og så har det spredd seg til alt. Helt merkelig å blokke sokker, for eksempel. Og unødvendig.

Her er annet, godt og gammelt tips: Væt et håndkle og vri det opp så hardt du kan. Legg det helt flatt på gulvet eller på et bord. Legg jakken (tørr) oppå. Vri opp et håndkle til og legg oppå. Klapp alt flatt og fint. La det ligge til det tørker. Jakken blir flat og fin, omtrent som når du presser med et strykejern, men beholder den fine spensten som ull har naturlig. NB: Pass på at det ikke er el-varme i gulvet!!! Jeg la yndlingsgenseren til tørk på varmt gulv, og den ble knøttliten... Ikke lurt.

maria carlander sa...

Tack för bra tips, jag ska ta och köra någon av handduksvarianterna (och som tur är finns det ingen golvvärme här i kollektivet!), då borde tröjan ta och räta ut sig lite. Tack!