måndag, december 15, 2014

hwad nytt?

Jag bara skriver och skriver, kommer in på stickspår (inte den ulliga sorten), lägger tusen timmar på fel granskningar, kommer tillbaka igen, känner hopp, blir less, flyttar runt i tabellerna, tänker om, tänker bra, undrar om jag tänker rätt. Jag skriver uppsats helt enkelt. Och längtar efter att vara klar.


Men i lördags var jag med största delen av familjen på Skansen!
Jag tror inte jag har varit på Skansen sedan jag var barn, och även denna gång fick en förälder betala mitt inträde (heh), så minnena är mest från lemurerna och andra djur. Men denna gång var behållningen helt klart de fina gamla stadskvarteren!

Julmarknadshelgerna till ära "beboddes" verkstäderna av apotekare, boktryckare, metallarbetare, keramiker, glasblåsare och andra figurer som demonstrerade sina hantverk. Vad jag älskar sådana miljöer, alltid lär man sig något och så är allt så vackert, husen, hantverken, kläderna. Vi luktade på tinkturer och kryddor, såg julkort tryckas och glaskulor blåsas, imponerades av apotekarens uppstoppade krokodil (en sådan mäktig apotekare med internationella kontakter vill man ju verkligen ha) och fick solljus mot gamla fönster.


Sedan trängdes vi en stund på marknaden, såg jättejättefina kuddar i starkaste färgerna och linneprodukter för mycket mer pengar än jag har och gick nöjda hem utan mer än bilder (det är syster yster som photobombar så fint där) och en kram från familjen.

3 kommentarer:

Viffla sa...

Men va tusan! Jag var också på skansen i lördags, tyckte att jag skymtade dig men trodde att jag såg i syne och var för blyg/osocial för att rusa fram och kanske ta fel. Hoppas att vi får en annan chans att ses i livet.

Mvh/ hemlig beundrare

maria carlander sa...

Men hallå -GALET!
Så himla roligt! Önskar att jag sett dig också, så kunde man fått och gett den där långa blicken hm-känner-vi-varandra-vågar-vi-testa-att-hälsa.

Hoppas verkligen att vi ses en annan gång -då lovar vi att hälsa, okej? :)

Ulrika sa...

Låter som du fick en hel massa, utan att punga ut med en krona. Sånt som är värt mer. :-)

Mys!

(Fast hantverk är alltid sånt man gärna lägger kronor på, om man kan.)