måndag, januari 13, 2014

tröjbrist

Jag har stickat några tröjor till mig själv sen jag först började sticka. Några, inte många. Och ännu färre har jag kvar. Och ännu färre ändå använder jag. Man kan nog faktiskt säga att jag egentligen bara använder en enda av mina stickade tröjor. Resten ligger i garderoben, eller har repats upp och blivit till annat.

Min välanvända tröja är en svart enkel raglan i rak modell som jag stickade för flera flera år sen och den har jag använt så att den blivit blank och tovad, och så tovade jag den avsiktligt i maskin en gång för att få den att krympa ihop lite. Den är den bästa baströjan man kan tänka sig, perfekt som extra lager under jackan eller att dra på vid kalla skrivbord. Men faktum kvarstår, den har blivit större, och så har jag blivit lite mindre också.


Och visst är det lite skamligt nästan att jag inte har fler stickade tröjor -och inte en enda kofta- som jag tycker om och använder! Kanske är det det som ska bli mitt stickprojekt under 2014, att sticka tröjor och koftor till mig själv, som faktiskt bli använda? 

Den första ut kommer att bli denna, bara en ärm kvar att sticka! Det är en variant på precis samma modell som favorittröjan. Denna gång i grått -återanvänt från en upprepad oanvänd kofta- i lite mindre storlek och med kort resår nedtill på kropp och ärmar. Den här, den vet jag kommer bli använd!

7 kommentarer:

soldatkullen sa...

Visst är det basmodellerna som är finast! Jag är också svag för grått. Har precis stickat klart en polo i slätstickning med lite mosstickning här och där...i grått.
Känns som jag kommer att använda det jämt. Din tröja kommer bli hur fin som helst, det ser man ju!

Anna sa...

Vad kreativ du är och vad mycket vackert som är gjort av dina händer! Blir lite sugen på att själv börja sticka!

LallaGunilla sa...

Oj så snopen jag blev nu, jag trodde du hade mängder av fina tröjor du växlade mellan. Din fina vimpeltröja till exempel, inte är väl den en som bara bor i garderoben?? ;0)


Anna sa...

Härlig tröja! Samma modell skulle även vara fin som kofta. Jag har enbart stickat en tröja till mig som blivit för stor då jag blivit mindre. Dags att ändra på det!

Emelie sa...

Enkel - men skitsnygg! Grått e´flott.....

Anonym sa...

Raglanärm är skönt - det blir inga snäva, strama ärmhål. Mina tröjor blir inte för stora, det är jag som blir större - på mitten:). Jag gillar ditt sätt att ta vara på garn genom att repa upp och sticka något nytt - resurshushållning.

Manduzana stickar sa...

Enklast möjliga modell i grått kan ju inte bli annat än snyggt!