söndag, september 02, 2012

marknad på Ulva kvarn

Tillsammans med mina kollektivkombos trampade jag idag iväg till den lilla hantverksbyn Ulva kvarn utanför Uppsala. Som final på sommaren och början på hösten håller de marknad i september varje år. Vilken mysig plats det var! Röd timrade hus, café, glashytta och loppis. Och så massor av små stånd som sålde alltifrån älgformade glasögonhållare till chokladbollar till stickade acrylmössor. Utbudet var minst sagt blandat från rent anskrämligt till riktigt riktigt snyggt. Det var inte mycket fint stickat och virkat tyvärr (varför säljs det nästan bara acrylsockar och håriga mössor på marknader?), men keramik fanns det en hel del av. Också där i hela skalan från "tomtemor och tomtefar nakna i bastun" till riktigt riktigt snygga tekannor. 

Pratade med en jättetrevlig man, han med de snygga tekannorna, från Nya Zeeland som grävde upp och beredde sin egen lera. Han berättade gärna om hela sin process och hur han gjorde, och leran var otroligt vackert prickig och varm. Människor som är generösa med sin kunskap är det finaste jag vet, för, som han sa, även om han ger bort färdig glasyr han använder och själv tagit fram (vilket han tydligen också gjort) så blir resultatet ändå annorlunda för någon annan. Kanske stämmer det här inte i precis varje fall, men jag tycker om den inställningen. Generositet sprider sig.

Tyvärr blir det inga bilder från marknaden. Jag skulle ladda min kamera precis innan när laddaren sa ett elektriskt "fjutt" och slutade funka. Jag hann ta en bild nere i keramikverkstaden där jag precis innan cykelturen till ulva kvarn hänklat, satt handtag på, några kannor, när batteriet tog slut. Nesligt...

Inga kommentarer: