tisdag, maj 01, 2012

i korgen

Där finns flera projekt som inte sett ljuset på ett tag.
Så dags för det nu!



Ett par vantar i tre färger, faktiskt de första som jag har stickat med tre färger! En vante är helt klar med tumme och allt, och vante nummer två påbörjad. Tror att de fastnade på att den första vanten känns lite liten och då tappade jag styrfarten. Men jag ska intala mig att det blir bra med hårdblockning, så kanske den kan bli klar nån gång.


Nålbundna vantar som fick följa med på semestern. Det blev verkligen inte mycket gjort då. Jag gillar garnfärgen (roströd) och stilen, men vart inte helt nöjd med tummens ökningar och öppning. Och det är så himla segt att repa upp nålbindning...


En sjal i mitt hemspunna Tokyo tweed-garn. Det finns ingen riktigt giltig anledning till att den här stickningen avstannat, ett enkelt projekt med mjukt och trevligt garn som jag dessutom gjort själv. Den här är en stark kandidat till att återupptas snart!


Helt färdig kofta och byxor till människa i bäbisstorlek, saknas bara att fästa trådar och sy i knappar. Och att det ska komma någon lämplig bebis att ge bort dem till.


Lång tubcowl av loppisfyndat lite strävt garn. Sjukt tråkig stickning som säkert blir väldigt fin när den är klar. Nån gång om hundra år.


Min senaste och roligaste stickning! Jag tror att det kan bli grymt bra.
 
 
 

7 kommentarer:

Iréne JB sa...

Men hallå, sådär kan du väl inte avsluta ett inlägg! Vad är det? Jag blir ju jättenyfiken :)
Misstänker att jag får svar så småningom.

nitsirk sa...

Det fanns mycket roligt i den korgen!

Jag blir nyfiken på kanten på dina nålbundna vantar, hur får du den att bli lite tjockare än det andra?

maria carlander sa...

iréne: hehe. Jo, svar kommer så småningom! :)

nitsirk: Jag har sett på din blogg att du har gått in i nålbindandets värld också, roligt! :)

Kanten är egentligen inte tjockare som i kraftigare, den bara står ut. Första varvet när jag tagit ihop till en cirkel "tar jag upp" bakom flätan och då kommer hela flätan att hamna på framsidan och liksom stå ut. Resten av vanten har jag plockat "framifrån" så att flätorna hamnar på insidan av vanten och på utsidan blir det som ett fiskbensmönster. Förstod du något av förklaringen? Cred till dig isåfall! :)

Anonym sa...

wow, så många olika projekt i en korg! Vill prova nålbinding nu också och är väldigt nyfiken på handspunna gråa sjalen :)

Ingela sa...

Hahaha, ja alla dessa projekt.....Varför är det så svårt att avsluta de gamla innan man börjar på nya?! Antagligen för att det finns SÅ mycket fint man vill prova på!!

Blåbærlina sa...

så fine saker, spesielt de nålbindingsvottene!! Jättefina!
har prøvd en gang, men ble ingen ekspert....
Kjempelyst til å lære meg den teknikken!
:O)

Anonym sa...

Vill ju veta hur de går med vantarna, ser så fina ut!