måndag, december 12, 2011

desajn

I Göteborg bor det fina vänner i ett fint hus och vi spelade orientexpressen och drack vin och tittade på skogen. Vädret försökte döda oss på alla sätt det kunde komma på, men vi överlevde och tog oss på två desajniga julmarknader och tittade på allt smart och snyggt (och mindre smart och snyggt).


Två favoriter var de stickade vantarna på Röhsska museets desigmarknad Julform, och boksidesjulkulorna från en av HDKs designstudenter (bilderna kommer från respektive hemsida). Köpte jag något av dem? Nej. Granskade jag dem och tänkte -det här kan jag göra själv ju-? Ja. Kommer jag åstadkomma det? Oklart.


Jag fick annars en tanke om skillnaden mellan "design" och "hantverk". På designmarknader säljs sjalar för flera tusen kronor. På hantverksmarkander säljs dem för en bråkdel. Och på designmarknader "får" man ta ut tokdyra priser för allt från tryckta affisher till skärbrädor och necessärer, för att design känns liksom okej att tjäna pengar på, oavsett hur mycket tid som ligger bakom produkten. Men hantverk "kan ju vemsomhelst göra", och det vore hybris att ens tänka på att ta ut tusentals kronor för det arbetet och den designen. Det kan man ju tycka är lite taskigt.

2 kommentarer:

Clara sa...

Jag var också där, och kan verkligen hålla med dig i dina tankar kring design och hantverk. Fast jag tycker att det fina med Röhsska och HDK är att det är hantverksdesign, vilket höjer statusen på hantverket. Status som hantverket borde ha från början, men det är en annan diskussion kanske.
Synd att vi inte var där samtidigt, det hade varit kul att se dig i verkligheten!

maria carlander sa...

Jag håller med dig Clara, jag tycker att det är positivt -både för att jag gillar att ta in ett tydligare "designtänk" in i hantverkandet, och för att designen behöver ta vara på hantverket -och minnas att det är där det har sitt ursprung! Så om de närmar sig varandra så tror jag att alla vinner på det :)

Ja, det hade varit roligt att ses -kanske nästa göteborgstur :)