fredag, april 17, 2009

fredagsfin


Bästa koftan är klar!
Den är provkörd under vårjackan och blev med beröm godkänd. Jag tror att jag älskar den. Inte minst för att det är den fjärde tröjan jag stickar någonsin men den första jag vill ha på mig, jämt, och den första tröjan som jag helt freestajlat fram utan minsta tillstymmelse till mönsterförlaga. Jag är så sjukt duktig om jag får säga det själv. På fredagar får man säga sådana saker utan att skämmas.


Hela tröjan är som en stor ullig kram som håller hela mig varm även i ynkliga 4 grader vårvinter. Den väger med knappar och allt imponerande 520gram. "Rejäl" känns som ett ord som passar in på den. Men eftersom jag har tagit in den i midjan känns den inte stor och bylsig utan väldigt smidig. Den är sedan utsvängd över höften så den sitter så hiiimla skönt och stramar ingenstans.


Stickor: nummer 5 rundsticka och strumpstickor 5½ (eftersom jag tydligen stickar lösare på rundsticka än på strumpstickor)
Garn: 4trådigt anonymt ullgarn på härva från garnaffären, fina 35kronor hektot
Knappar: guloranga (för att gult och grått är så himla fint ihop) som starkt påminner om en viss sorts godis. Hittades bland dyröresknappar men kostade bara 4kronor stycket och då fick jag de två sista i röret som bonus. katching!
Mönster: inget! men anteckningar togs inför eventuell nästa eskapad
Inspiration: Garter yoke Cardigan av knitting school dropout
Fnurror på tråden: kragen blev för vid upptill så där ligger den omlott, skulle jag sticka en liknande tröja igen skulle jag försöka åtgärda det och dessutom ta "av" för ärmarna lite tidigare
Slutsats: jag kommer bo i den här tröjan hela våren. Jag gillar verkligen hur det enkla i att göra "oket" i rätstickning blir en så snygg effekt.

14 kommentarer:

isabelle sa...

otroligt snygg, du får vara nöjd och stolt över dig själv oavsett dag i veckan tycker jag :)

Stitchordie sa...

riktigt fin! bra gjort och kul att du är nöjd och vill använda den!

Maskan sa...

Fantastiskt fin! Förstår att du är nöjd :-)

teresa sa...

Vacker tröja med vackra intagningar. Härligt med ngn som vågar säga att den är bra!!

Matilda sa...

är grymt imponerad! Helt utan mönster och så himla snygg!

Dödergök sa...

Vad fin du är och vad fin tröjan är!
Jag tycker att det blev väldigt snyggt med att ha knäppningen lite så där på sniskan för kragen.
Jag är också väldigt svag för den där modellen på tröjor och jag håller just nu på med en egen orange, kanske bäst att sticka ett par varv på den ikväll. :)

Drutten sa...

Du kan verkligen passa på att skryta, koftan är jättefin och du har stickat den utan mönster! Jag är imponerad!!!

Ulrika sa...

Himmel så fin den är!!! Heja!!

Ilsefin sa...

Wow, den är verkligen fin! Du har all rätt att vara stolt över dig själv, jag är jätteimpad!

annas alster sa...

verkligen verkligen snygg... jag är sugen på att försöka mig på en tröja storlek stor. tror du att garter yoke passar att sticka för en relativ nybörjare?

Cecilia N sa...

Snygg!

Och bra att du skryter! Relevant skryt är bra!

maria carlander sa...

wiii, vad glad jag blir! tack så mycket alla för glada tillrop och komplimanger -ni är bäst!

och vad lustigt att få så många bekräftelser och uppmuntringar på just skrytet... Kanske är det dags att ta av perfektionisttröjan för hela stickvärlden och bara vara glad och stolt för det man gör? Härligt.

Och till annas alster: jag tror att en sån här tröja passar ypperligt bland de första tröjprojekten man gör, det är en basic modell med lite ökningar och minskningar men inga konstigheter. Följer du orginalmönstret borde det inte vara några problem heller, och så ta besväret att prova den då och då för att känna efter. Lycka till!

Clara sa...

Sicken snygg kofta! Den ska du verkligen vara stolt över, jag förstår att du är nöjd.

Anonym sa...

Fet! Kör hårt.