onsdag, april 29, 2009

frågelådan

Kära stickande bloggvärld, det har inkommit en fråga till fröken c's frågelåda.

En stickande men inte bloggande vän behöver ett råd. Hon har fått ett riktigt tjockt ullgarn som hon håller på att sticka med. Problemet är att i garnet finns det fortfarande kvar en massa ullfett. Att det luktar får är ju ganska trevligt, men inte att det flottar av sig när man sedan har på sig plagget. Vad gör man åt det? Finns det något speciellt tvättpulver att använda eller någon viss procedur som tar bort fettet utan att tova garnet?
Om det är någon som vet svaret, eller har kreativa tips, så är det ni!

5 kommentarer:

MADE BY K sa...

Jag tycker att hon borde prova med en såpa av något slag..typ grumme tvättsåpa!!! Själv tycker jag att det funkar nästan på allt!!

Anonym sa...

Hon skall vara så glad över detta naturliga garn, tvätta det i milt ullschampoo tills det känns ok, alltså, man ser på tvättvattnet när det inte ser skitigt ut längre. Jag handlar schampoot på museèt, men hemslöjden har säkert ochså. Line

TokTova sa...

Absolut inte såpa då blir det garanterat tovat särskilt i kombination med varmvatten. Annars så kan man lägga det i 45 gradigt vatten i ca 10 minuter. Byta till en ny balja med vatten av samma temperatur och upprepa proceduren ett par gånger. Då löses ullfettet upp.

Frågeställaren sa...

Tack så mycket för tipsen! Tror jag ska börja med det "45 gradiga vattnet tipset" och är fettet riktigt envist får jag ta i med hårdhandskarna och skaffa ullschampo. Och ja, jag är väldigt glad över garnet! :)

Anonym sa...

Det räcker med hårschampo. Viket som helst, men typ Änglamark är ju bra, ekologiskt!

Låt det bara ligga. Byt vatten några gånger och krama försiktigt ur vattnet när du byter. Handljummet blir bra

Lycka till
Maria R