söndag, januari 04, 2009

thermal

Tillslut så händer det, den blev färdig.


Garnet
är Opal sockgarn i en jättefin petrolblå färg, och det är mjukt och lättstickat. Kanske kommer det noppa sig lite framöver, men det är jag ännu lyckligt ovetandes om, och hey -det var ju billigt!
Stickorna är vanliga ärvda stålstickor i de storlekar som mönstret föreskriver, 3½ om jag inte minns fel.
Mönstret är givetvis thermal från knitty.com
Ändringar har jag fixat fram några stycken, jag ville ha tröjan något vidare nedtill och började på en storlek större (d) och minskade sedan succesivt till storleken under (c). Och så ville jag ha trekvartslånga ärmar och lade därför upp något fler maskor än föreskrivet, och ökade till rätt antal allt eftersom.


Tja, jag tycker att tröjan är fin, och det har definitivt krävt en hel del arbete och envishet för att få den klar, men, ja, jag trivs inte riktigt i den, den sitter inte riktigt som jag vill. Så den får ligga och skämmas lite i garderoben, och så kanske den får komma fram till våren. Vi säger så.

2 kommentarer:

Dödergök sa...

Men hörru, den är ju jättefin. Men jag förstår precis känslan av att man inte är riktigt överförtjust av någon anledning.

2009 ska jag minsann också göra en Thermal.

Clara sa...

Den ser ju ut att sitta jättebra! Men jag förstår din känsla, för jag tycker ungefär likadant om min thermal. För mig är det nåt över axlarna, som jag antagit berott på att jag föredrar raglan framför isydda ärmar, men det kan ju vara nåt med mönstret? Som sagt, den ser ut att sitta snyggt iaf!