söndag, juli 07, 2013

kvarnbo


Jag är inne på djurdelen av sommarkursen nu och det är inte riktigt lika engagerande som växterna, dels för att insekter och saker som lever i vatten inte riktigt är min passion, och dels för att vi är inne i det abnormt kvava och varma museet och kollar på döda djur hela dagarna.

Mycket roligare att vara ute och inventera istället! I kursen ingår ett litet projektarbete där man ska inventera ett naturområde och lista alla djur- och växtarter man kan hitta där. Jag har valt Kvarnbo, ett av mina favoritställen i Uppsala eftersom det finns vatten där och jag saknar att bo nära vatten så mycket att det gör ont ibland.

Det är så vackert där, och efter att ha hittat runt 100 växtarter och kanske 30-40 djurarter där (bland annat en snok!) känns det mer fyllt av liv än någonsin. Tänk att jag går förbi så mycket liv varje gång jag är där.

3 kommentarer:

Det växer sa...

Är det jättegamla, stora och förfallna kvarnen i skogen bakom Flogsta låghus? Det var mitt favoritställe också när jag bodde där!

maria carlander sa...

Ja, precis! Det är så fint där, och den gamla kvarnen har fått lite kärlek också, ser riktigt fin ut nu.

Det växer sa...

Kan du inte fota kvarnen vid tillfälle och visa på bloggen? (Om du vill förstås) Vore häftigt att se hur där ser ut nu. Jag tänkte alltid på boken "Han sålde sin frihet" när jag gick där. Ett lästips om du inte har läst den redan!