onsdag, oktober 07, 2015

Lykkes tröja och min klänning

I januari hade jag ett blogginlägg med en nästan färdig vimpeltröja, och bland alla fina kommentarer och glada tillrop fanns en från Solveig med bloggen Solig som jag har följt länge. Jag älskar hennes kläder, täcken och andra verk i de gladaste, soliga retrotyger! 

Solveig skrev att hon funderat på om jag skulle kunna sticka en liten vimpeltröja, men att jag kanske inte tar beställningar? Och det stämmer, men jag tycker att det är otroligt fint att göra byten! Och att få något av hennes fina verk vore en dröm. Så jag mejlade henne och undrade om hon kanske skulle vilja göra ett byte, en liten vimpeltröja mot en klänning? Hon sa ja!

Så jag stickade en liten vimpeltröja i storlek 2 år ungefär, att passa Solveigs lilla Lykke nästa höst och vinter. Världens sötaste lilla unge! Jag blir alldeles varm av att se henne i den alldeles för stora vimpeltröjan (bilden har jag lånat från Solveig).

Mönster: Vimpeltröjor som jag har stickat tidigare, ursprungsidén kommer från Pickles
Garn: Kampes tvåtrådiga ullgarn i vitt och mörkgrått, det gula är ett fairtradegarn från Japan
Stickor: nr 3


När jag precis skickat iväg den lilla tröjan landade ett paket med klänningen Solveig sytt åt mig. Den är så otroligt fin, välsydd och helt helt underbar! Jag känner mig så rik, tänk att få en klänning som är sydd just till mig, efter mina mått. Jag älskar den och önskar att jag hade en i varje färg och mönster.

Solveig har bloggat om vårt byte här, och det är så intressant att läsa det hon skriver om den där känslan av att vara imponerad av någon annans verk men känna att ens egna inte är märkvärdiga alls. Ur mitt perspektiv är det jag som inte kan, som är självlärd, inte gör några avancerade saker utan "bara stickar", jag som är så himla smickrad över att HON som syr så fantastiska saker ville göra ett byte med MIG.

Tack Solveig för att du sydde en helt fantastisk klänning åt mig, tack för världens bästa byte!

3 kommentarer:

Lilla07an sa...

Men fyyy bubblan va snygg klänning! Färgen, modellen, mönster...,allt!

Solveig Lövendahl sa...

Å vad glad jag blir av att se dig i klänningen, så fin du är! Och ett så fint inlägg! Tusen tack själv, för bästa bytet. Kram på dig!

Manduzana stickar sa...

Klänningen är ju helt magisk!