tisdag, september 15, 2015

en liten nöt

Jag har stickat maniskt på min Walnuss. Fantastiskt mönster! Jag lär mig så många fina detaljer. Provlappen (kors i taket, Maria gör provlapp) visade att min sticktäthet var (väldigt)mycket större än i mönstret, så jag valde en storlek som var något lite större än vad jag ville ha, och tänkte att jag blockar ut resten.

Men nu är jag inte så säker längre. Jag har gjort klart kroppen och koftan är helt klart för liten. Om jag blockar ut den så mycket som skulle behövas förlorar jag den fina, täta känslan som är just nu, och som jag verkligen tycker om. Jag felberäknade hur väldigt mycket större täthet jag stickade med.



Jag är inte jättesugen på att repa upp koftan, garnet är väldigt mjukt och jag är rädd att det luddar upp väldigt mycket. Och det vore synd på en nästan färdig kofta! Dessutom har jag ett par detaljer jag gärna skulle vilja göra annorlunda.

Av de 5 hekto garn jag har, så har det bara gått åt ca 1½ hekto hittills till den ärmlösa koftan. Så min plan är att påbörja en ny kofta till mig själv, i samma garn och stickor men flera storlekar "för stor". Och sedan kan jag med ev. överblivet garn sticka på ärmarna på det här första försöket, och så kan det bli en fin present till lillasyster. 

Tur att mönstret är så roligt att sticka.

2 kommentarer:

Lilla07an sa...

Det låter som en perfekt plan! Din syrra kommer bli superglad.

Dödergök sa...

Låter som en bra plan tycker jag.