torsdag, juli 02, 2015

laptoptröja

Det här är ett litet spöke som undvikit bloggen i flera år!
När jag köpte ny dator lagom till mitt återtåg in i studentlivet för 2½ år sedan virkade jag ett enkelt fodral att ha till datorn under resor eller turer till universitetet.


Jag använde färgglatt Kampes-garn lagt dubbelt och virkade först en luftmaskremsa lika lång som datorns kortsida (om man sträcker den) och fortsatte sedan virka runt denna till en tub med sluten början. Fodralet är virkat genom bakre maskbågen, och resultatet blev riktigt bra! I brist på bättre svenskt ord (spänstigt? fluffigt?) kan jag bäst beskriva det som 'squishy', det håller formen bra, dämpar och skyddar utan att vara alldeles för stort eller pluffsigt.

När fodralet saknade någon centimeter på höjden virkades två knapphål, och vid lagom längd gjorde jag en liten lucka att fälla in genom att virka fram och tillbaka. Avslutade med ett varv eller två runt hela öppningen, och sen på med två tok-turkosa knappar.

Fodralet har blivit välanvänt, en riktig nyttoproduktion. Nöjd!

Garn: Kampes 2-trådiga, hållet dubbelt
Virknål: Ingen aning
Mönster: improviserat

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så himla snyggt! Gillar knäppningen. Själv tog jag en genväg och sydde om dotterns ylletröja som jag råkat tvätta för varmt ... Då blev det i alla fall nån fortsatt glädje med tröjan.

Rumpetuss sa...

Riktigt snyggt fodral! Underbara färger!

Dödergök sa...

Snyggt!