måndag, juli 07, 2014

knittingpatterns.is

I väntan på mitt köpta plötulopi underhåller jag lopapeysa-manin på min nya favorithemsida. En fantastisk sida som hjälper en att designa sin egen isländska tröja, eller vilken tröja med runt ok som helst. Sidan är gjord i samarbete med (eller av?) Lopi, men det går ju fint att använda vilket garn som helst till skapelserna!



Man skriver bara in tröjans mått, sticktätheten och hur många maskor som ingår i mönsterrapporterna på ok, ärmar och kropp, och sen får man ett rutmönster att vara kreativ i! Man kan ändra och flytta minskningarna som man vill, byta färger och testa runt, och samtidigt får man se en digital version av tröjan växa fram. När man är klar trycker man på en knapp och så får man en pdf med mönstret att ladda ner. Tokigt bra!

Jag har gjort... en hel drös tröjor nu. En provstickas nu i minivariant och vanligt Kampes på små stickor, som en väldigt ambitiös provlapp. Jag tror att jag ska testa att steeka den, alltså klippa upp till en kofta. Det har jag aldrig gjort förut! Känns bra att testa på en liten tröja innan man gör det på en hel vuxentröja...

3 kommentarer:

metamorphosis sa...

Himmel så skoj det där såg ut!
Kanske bara måste testa när jag ska sticka en tröja till min väns bäbis...

Monstermønster sa...

Ooo! Takk for tipset!

Helga sa...

Ja den sidan är himla bra! :) Har inte använt den än men börjar också bli sugen på att sticka lopi. Fast kanske när det blivit lite svalare :P