söndag, januari 26, 2014

hej igen lera

Förra helgen var jag i verkstaden för första gången sedan i oktober, pre-renovering och flyttning och julledighet och terminsstart. Var lite nervös innan för att det inte skulle gå bra, men det var skönt att känna att kroppen mindes. Började med enkla skålar och en beställning, lite mjukstart.


Tog med mig en prototypskål till verkstaden. Det är bra att ha tycker jag, att hålla formen i händerna, känna med fingrarna hur den sluttar, om vinklar och övergångar mellan botten och väggar och öppning. Det är svårt att läsa ut den känslan från mina korta anteckningar om måtten på de olika modellerna.


Nydrejade skålar med den tjocka botten jag lämnar när jag ska lyfta av dem från skivan. Gamla skålar som inte blev bra har fått sina väggar avbrutna och kan användas till glasyrprover istället. Ser så fram emot att få dreja upp mer nu och börja glasera i mina nya glasyrer! En vit och två färgade ska det bli.

3 kommentarer:

Prima Gård sa...

Gud, så härligt! Jag väntar på att min nya drejskiva ska anlända. Sedan lär jag nog fastna vid den är jag rädd... ;)

Fin blogg du har tycker jag. Det är kul att kika in o se dina kreativa påhitt!!! ;)

/Emma

Rumpetuss sa...

Vilka fina saker du skapar i lera!!!

Solveig Lövendahl sa...

Fint!