onsdag, mars 13, 2013

små uddar

Vimpeltröjan har tagit ett stort hopp framåt! Två ärmar sitter på rundstickan och nu har jag äntligen fått börja på själva vimplarna! De syns nu som små uddar som kikar fram högst upp i stickningen. Grymt långa varv är det också, men roligt. Jag ville ha ganska stora vimplar eftersom det är en vuxentröja, så jag gör dem över 16 maskor och snor garnet på baksidan var 3e maska för att det inte ska bli långa hängande trådar, och hittills verkar det funka bra.

Det kluriga är att veta hur ofta jag ska minska så att tröjan sitter bra. Jag är mest van att sticka raglantröjor och där minskar jag jämnt hela vägen på vartannat varv, men i en tröja med ok kommer minskningarna samlade många på samma varv, men inte lika ofta. Så just nu försöker jag fundera ut om jag ska minska redan på första vimpeln, eller om jag ska göra det på nästa vimpel. Hmm, man är ju som bredast innan axeln, så det kanske är bra att vänta till vimpel nr 2 med minskningarna?

2 kommentarer:

by Caloweena sa...

åh! vad fin och vilket roligt projekt! jag vill också göra en sån... roligt med lite tankearbete, men också lite frustrerande när man inte vet om tanken funkar i verkligheten... Lycka till! Ser fram emot fortsättningen =)

Lillannen sa...

Så fin den blir, apropå intagningar, kan du inte kika på islandströjor, stickar de inte dem så som du gör nu??? Lycka till!