torsdag, oktober 18, 2012

form och yta

För mig hör form och teknik helt nära samman, inte alla ytor passar med alla former, inte alla material till alla föremål. Ibland kan det bli snyggt och ögonöppnande att använda "fel" material till något, eller täcka in något med ett material som krockar med formen. Som sneakers i trä eller instickade stridsvagnar.

Jag funderade över vilka former och föremål som skulle bli fina till raku, bildgooglade raku i alla möjliga varianter och såg mycket som jag gillade och ännu mer som jag inte gillade. Det är lite tabu inom hantverk att tala om någon annans verk som något annat än fint och snyggt, men egentligen handlar det väl bara om personligt tycke och smak -även om man kan tycka en del saker är väl ändå objektivt förjävliga...

Men det är rätt intressant att fundera över varför vissa saker för en framstår som höjden av design och stil, medans andra upplevs som höjden av det motsatta. Vilka ideer vi har bakom ett hantverks uttryck, stil och syfte, och hur det paras med personlig smak och preferenser.

För mig handlar raku om rena former och enkel design. Tekniken är enkel och nästan lite våldsam med hur man chockar keramiken genom att ta ut den glödhet och sedan låter den brinna. Utan att bli alldeles för poetisk och hippie så känns det som en process där naturen är i centrum. Det är lera, mineral och eld. Och när jag funderar över vilka former som passar för det kommer jag att tänka på en av naturens vackraste, starkaste och sköraste former, ägget.

Och jösses vad roligt det var att dreja ägg! De känns nästan lite hemliga, med sitt massiva yttre och sitt tomma ihåliga inre. Nu håller jag alla tummar för att de överlever rakubränningen. Och om inte så kanske det blir vackra skärvor. 

7 kommentarer:

med nål och tråd sa...

Ja precis så! Kul att höra dig reflektera över sånt som jag själv ofta funderar på. Jag håller alla mina tummar för att din rakubränning går bra. Rakubränning låter ju lite farligt, jag hade ingen aning om att det var en så dramatisk process.

Iréne JB sa...

Ägg :) Gillar äggform. Hoppas på att du lyckas så att jag får se dem färdiga.

Ulrika sa...

Kul! Raku är väldigt kul, tycker jag. Alltså själva bränningarna. Slutresultatet gillar jag inte alls dessvärre. Har du kommit ihåg att borra ett pyttehål i äggen efter att de torkat lite? Utan hål har luften ingen stans att ta vägen.

Paula sa...

fina ägg! jag läste ett inlägg på fab keramik om olika leror och påmindes om att du frågade en gång för ett tag sedan va jag har för mörk lera och glasyr! Jag handlar på seemans, och de har stenkoll, så jag frågade dem vilka prylar jag skulle ha för effekten! leran heter R2502 och glasyren bc13.
kram!

maria carlander sa...

Ulrika: Jajjebox! Hål är gjorda :)
Paula: Tack!

Ulrika sa...

:)

Johanna sa...

Hej!
Fina saker du gör...
Såg att min blogg hade trafik från din, kul att den får hänga med bland de bloggar du kikar på ibland!

Superfin blogg och underbara saker!

/Johannas Keramik