fredag, augusti 03, 2012

garn och porslin

Idag sätter jag mig på bussen ned till Uppsala igen, ska intensivnjuta av de sista dagarnas semester och intala mig att sommaren inte är slut för att jobbet börjar igen, och att det finns helger och långa kvällar att njuta på fortfarande.

Självklart har det blivit lite loppisturer i sommar (hela svenska folkets kollektiva sommarnöje utöver mygg och flagnande skinn). Första turen gick till ett bakluckeloppis där jag fyndade en liten röd och fin trasmatta för 5:- och ett fortfarande inplastat Carcassonne för 30:-. Najs!

Nästa tur blev till av en slump när vi såg en loppisskylt längs vägen och tog en omväg. Det var nog det största privatloppis jag varit på! På en gård med ankor, långhåriga kossor och andra djur fanns en mängd stora partytält fyllda med porslin och allt möjligt annat. Jag hittade det snyggaste porslinet, Gefle Vildros. 4 tallrikar för 20:- st (eller, en fick jag gratis för att det gått en flisa ur kanten) och 4 assietter för 15:- styck. Åh, nu vill jag hitta fler av den här servisen!



Senaste turen gick till en loppis/biståndscenter utanför stan, och där blev det lite garn, Fint entrådigt och fårluktande lite strävt garn, två härvor för en tjuga, och så massor av små färgglada snuttar för 3 kronor styck. Tänkte att jag skulle ge mig på att brodera påsön eller liknande på vantar framöver och då passar det perfekt med alla de här små nystanen. Det blev ett tjockare grått ullgarn också som inte fastnade på bild, kanske blir det själva vantarna av det.


3 kommentarer:

Pärlor & Stickor sa...

Åh vilken vacker servis... Man håller ju alltid ögonen öppna man kan ju fynda...

Linda sa...

Vilka fina fynd du har gjort. Vildros är ljuvlig! Så himla kul att du har fått en verkstadsplats förresten, ser fram emot att se fler inlägg med din fina keramik!

Anonym sa...

Den är underbar den där sevisen. jag äger den komplett :). Ärvde den av en gammelmoster. Hoppas du hittar fler delar. / Annika