torsdag, augusti 13, 2009

gratis e grönt


*lyfta lådor, bära bära, lasta släp, förstå sig på och lära sig uppskatta spännband, bära, kasta, lassa* köra till återvinningen *stanna, fundera, argumentera lite om vad som sorteras som vad, fråga -är det här brännbart? och det här? och det här? och.. okej, allt är brännbart, tänkte bara att jag skulle fråga. slänga, slänga, krasch, bom, bang, hiva, stånka, neeer i containerns djuuuuuuuuuup. puff.* Och det här är ju inte så spännande. Kan man tycka.

Men på släpet precis framför oss och vårt släp låste mina ögon fast vid en gammal träkista. Hakan ned till knäna -ska, ska, de slänga, den där..!? En människas skräp, en annans skatt. Jag knallade ut, upprepade min fråga högt i deras närhet och frågade om de ville ge bort kistan istället för att slänga den. Även om den hade lite halvtaskig botten. Det ville de. *log*.
Sedan lite mer slänga, hiva, släpa. Fick syn på en glasbutelj [dameschan] (stavning okänd), men den fick jag inte ta för återvinningspersonalen. Då kom de snälla kistmänniskorna och gav mig en sån fast mindre och grönare och finare och inslagen i rutten korgflätning som luktade sjuk apa. *log ännu större*.

De hade så mycket skatter på sitt släp och jag sörjde att jag inte var fem år längre och kunde peka och -jag vill ha den, och så den, och den, och den också! Men jag åkte hem med en mintgrön träkista och gräsgrön butelj. Och vigde en timme åt att rensa ut hundra års snusk ur flaskan *kväljningsvarning*. Men sen blev den fin. Ah, gratis e najs.

Så dagens heminredningstips är som följer: positionera dig själv vid närmsta återvinningscentral, titta diskret eller ogenerat på alla inkommandes släp och fråga försynt om du kan få den där fina väskan/högerskon/uppstoppade hamstern de ändå vill slänga. Joråsatte.

11 kommentarer:

Cecilia N sa...

Läcker bild genom flaskan.

Grannens gamla anslagstavla kom inte närmare sopstationen än tomtgränsen. Sen följde den med mig hem.
Den funkar utmärkt fortfarande, tack.

Jag har nån liknande kista som står och väntar på mig på Gotland. Problemet är att släpa hem den utan bil ...
Plus det sötaste lilla skåp!

Drutten sa...

Vilka fynd! Själv har jag på återvinningsstationen fått en stooor zinkbalja (som nu står på landet med blommor i) och en trehjuling, visserligen lite rostig, men duger bra på landet! Visst är det synd att man inte får plocka upp saker (men förståeligt)!? Då gäller det att våga fråga :-D

Emma Nordung sa...

Gudars! Kistan är ju att dö för!

Dödergök sa...

Vilka underbara soptippsfynd. Tänk att folk fortfarande slänger så mycket när det finns miljoner loppisar att skänka till.
Kistan är verkligen fantastiskt fin.

Petra sa...

Åh, jag vill åka till närmaste återvinningsstation på en gång. Allt som är grönt är snyggt, så är det bara. :)

Det växer sa...

Jag försökte en gång. Frågade en gubbe ifall jag fick ta en fantastisk gammal träskål men se då ångrade han sig. Är du inte klok. Den där är ju värd pengar, sa han. Varför följde skålen med till sopstationen då kan man undra...

Jonas A sa...

gaah! habegär på kistan! hade vi fortfarande bott intill varandra hade den diskret en natt letat sig in på mitt rum och aldrig hittat ut igen ;)

Elin sa...

Vilka fina fynd, jag blir mäkta avundsjuker! Blir det hemgjort vin i damejeannen nu eller?

isabelle sa...

åh, de bästa fynden är de spontana och lite otippade (ha) fynden. väldigt fin låda. vad ska du gömma i den? garn? hehe.

Karin larsdotter sa...

jag törs inte längre åka till återvinningen! bra gjort tjejen!

[minns till exempel hur en urläcker 50-tals bäddsoffa utan minsta skavank dumpades framöver ögonen på oss]

maria carlander sa...

haha, vad kul att så många har erfarenheter av återvinningsfynd -eller av att någon ångrat sig och insett värdet i något som först tycktes värdelöst...

Jag är också löjligt förtjust i kistan, ska försöka göra något åt botten bara så att den kan användas. Men i flaskan blir det nog inte något drickbart med tanke på allt snusk som fanns i den innan jag rengjorde den med sand och vatten i en evighet...

Jonas; jag tar det som ett hot ;) och en ny ofantligt mycket mer avancerad variant av kollektivhalmbocken!