måndag, augusti 11, 2008

festivalstickning

Hänga i virustält, dricka te, prata med tjecker om kommuniteter och om att leva i gemenskap, lyssna på regnet, reggaedansa barfota i leran, diskutera djurrätt och ickevåld med festivalyra kids och sticka. Stickning är ickevåld. Det är att ta hårda metallpinnar och använda dem för att göra något mjukt, användbart och vackert.

Med mig på festival hängde en ny liten stickning, grön och varm. Jag kom på att jag inte har några bra benvärmare, behövde en enkel stickning för långa resor och diskussioner, ägde grönt garn som sakta ändrar färg och en lust att efter slutet på sommarens varma dagar börja sticka igen. Så med dubbelt sådant och stickor nr 4 håller den första benvärmaren på att födas. Tanken är att de två trådarna ska ändra färg lite oberoende av varandra och bli en fin effekt.


Just det, och så tänkte jag visa den finurliga uppfinningen för att kunna ta med stickning som stickas med strumpstickor (en liten kort veckans Ernst här): två små träkoppar och lite gummiband knyts ihop lagom långt så att gummibanden är spända när man trätt in strumpstickorna i kopparna. Inga stickor som letar sig iväg nån annanstans!


I helgen såg jag ett sådant fint par muddar, ljusgrå och virkade genom bara ena maskbågen. Kanske är virkning av muddar nästa lilla projekt medan thermal sakta växer (bara en och 1/10 ärm kvar, och så halsringningen). På en företagsmässa tidigare i sommar fick jag köpa billigt ljusgrått alpackagarn (för att det är så roligt att ungdomar stickar), och i helgen fick jag fyra röda fina knappar. Jag tänker virkade muddar med två röda knappar fastsydda på ovansidan av varje mudd. Fint!

3 kommentarer:

Anna sa...

De röda knapparna är verkligen jätteläckra tillsammans med det gråa garnet!

Clara sa...

Fint alltihop! Veckans lilla ernst tar jag genast till mig, en såndär grej ska fixas!

Dödergök sa...

Vackert med de röda knapparna till det grå garnet. Jag är väldigt nyfiken på fortsättningen. :)

Tack för din omtänksamma kommentar i min blogg, det var väldigt fint av dig.