fredag, maj 30, 2008

supa knarka slåss

Jag vaknar av en dovt resonerande skallrande plåtduns som av något enormt som släpps ned på min gata nedanför det nattöppna fönstret. En lastbil med krok och flak kör iväg och lämnar det som dunsade kvar och fortfarande ekande lite plåtigt tomt. Den stora blå containern är på plats.

Både igår och dagen innan har en helikopter väsnat sig fram lågt långsamt flygande över ålidhem, som för att kartlägga körrutten, se dolda faror och möjliga problemområden, kanske övningsflyga lite. På ängarna börjar snart brännbollarna flyga, bakom vårt hus har någon övningskrossat några tallrikar som för att få in den rätta snitsen till ikväll.

Det är dags för brännbollsyran, fysikgrändsfesten, den som inte utan anledning ibland kallas för kristallnatten. Och varför ska jag beskriva den när Umeå kommun redan har gjort det så fint i sitt brev till alla föräldrar; Gränslöst drickande, våld, glaskrossning, trängsel och bränder är det som mest betecknat dessa fester. Ja, amen. Det är vandalisering, brinnande soffor och släpa fötterna i glaskross. Jag känner hur hela fjortisumeå längtar dit, inte alls vill att deras föräldrar ska ”hitta på något trevligt” tillsammans med dem, såsom kommunen föreslår. Det är ju mayhem, våld, fylla, bränder, poliser, säkerhetsvakter, sociala organisationer och folk folk fylla.

Klart jag ska dit.
Fjortisen i mig ler och myser.

Inga kommentarer: